Palvelut

Markkinointioikeus ja media

Teknologian kehitys muokkaa jatkuvasti markkinointia ja mediaa koskevaa toimintaympäristöä. Uudet digitaaliset alustat luovat uusia markkinointimahdollisuuksia ja -kanavia. Vaikka uudet markkinointikeinot ja -kanavat tarjoavat yrityksille lukemattomia mahdollisuuksia toteuttaa markkinointistrategiaansa, ne tuovat mukanaan myös uusia vaatimuksia koskien esimerkiksi henkilötietojen käsittelyä.

Onnistunut markkinointi edellyttää laaja-alaista asiantuntemusta immateriaalioikeuslakien, kuluttajasuojalain, laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa, tietosuojalainsäädännön sekä muiden markkinointia ja mediaa koskevien säädösten sisällöstä. Lisäksi markkinointiasioissa korostuvat erilaiset tekijänoikeudelliset kysymykset ja tunnusmerkkioikeuksiin liittyvät näkökohdat, jotka nousevat esille esimerkiksi vertailevan mainonnan yhteydessä.

Yhdistämällä osaamisemme markkinointioikeuden, immateriaalioikeuden ja tietosuojan alalta autamme asiakkaitamme menestymään muuttuvassa ja vaativassa toimintaympäristössä.

Asiantuntijamme avustavat asiakkaitamme monipuolisesti erilaisissa markkinointiin ja mediaan liittyvissä kysymyksissä, esimerkiksi:

  • markkinointia koskevat tekijänoikeus- ja tavaramerkkikysymykset
  • immateriaalioikeuksien hallinta markkinointiviestinnässä eri kanavissa, mm. valokuvien, musiikin ja muun sisällön käyttö markkinoinnissa
  • ympäristö-, ilmasto-, ravitsemus- ja terveysväitteet, viherpesu ja hyvä liiketapa
  • pakkaus- ja tuotemerkinnät
  • lisenssi-, sponsorointi-, ja muut yhteistyösopimukset
  • markkinointiviestinnän ohjeistukset ja selvitykset
  • vertaileva markkinointi, varaosat
  • vaikuttaja- ja sisältömarkkinointi
  • hakusanamainonnan juridiikka ja hakusanamainonnan lainmukaisuus

Edustamme asiakkaitamme markkinointioikeudellisissa riita-asioissa:

  • markkinaoikeudessa
  • mainonnan eettisessä neuvostossa
  • keskuskauppakamarin liiketapalautakunnassa
  • tekijänoikeusneuvostossa
  • käräjäoikeudessa

Lakimiestemme kokemus ja ammattitaito erilaisten immateriaali- ja markkinointioikeudellisten tehtävien hoitamisessa on jo pitkään tunnustettu alan kansainvälisissä ranking-julkaisuissa.